fredag 16 augusti 2013

Att vända dagdrömmeri mot här och nu

Det tar förstås olika lång tid för alla, men för mig har det tagit nästan 18 år (började min sporadiska och något otåliga meditationsbana vintern 1995) att nå framgång i meditationstekniken. I just detta fall syftar jag till att lyckas övermanna mitt fantiserande/dagdrömmeri. Jag har knappt ens varit medveten om att jag jämt gör det. Att jag sakta men säker seglar iväg i tanken och börjar hitta på små historier som jag sedan spinner vidare på och som definitivt påverkar mina tankegångar på ett mer eller mindre negativt vis. Och efteråt har jag undrat varför jag är så luddig i huvudet.
Nu när jag klarar av att föra tillbaka medvetandet till andningen är jag mycket klarare i huvudet efter att jag mediterat. Måste förstås erkänna att det krävs en del ansträngning (att förändra något man varit van vid sedan barnsben) men jag tror att det är just det här strävandet jag saknat innan. Att kämpa för att nå dit jag önskar.
Jag märker att jag plötsligt har med mig detta även i vardagen (dagdrömmeriet stannar ju inte vid meditationstillfällena). Så trots att jag fortfarande i mångt och mycket agerar som vanligt kan jag "fånga upp" mina tankar lättare nu. Jag ser vart jag faller och vart jag har mina framgångar. Det är det absolut värt att anstränga sig lite extra för! Häck väck förbenade orealistiska fantasier!

2 kommentarer: