måndag 27 januari 2014

Kost och hår

Med kostförändringen märker jag att jag blir mer och mer (kroppsligt) medveten om vad som går för sig och inte. Det går upp och ned hela tiden men jag känner ändå att jag är på rätt väg.
De tvära bottendykningarna vet jag beror på kolhydrater. Mitt sockerberoende. Det räcker att jag äter något "gott" två dagar på raken så  har jag förstört allt och sedan kan jag knappt tänka på annat än hur gott det skulle vara med en chokladbiskvi eller några godisbitar.
Jag vet... men fortsätter ändå. Som en narkoman. Beroende av sitt heroin.
Dock kommer framgångarna, som när jag uteslöt alla sötsaker under vardagarna förra veckan. Jag mådde bra. Och mot slutet av veckan var sötsuget inte längre lika stort.
På lördagen unnade jag mig något sött på favoritfiket och det hade gått bra, bara jag stannat där. Men sedan slank det ned mer på kvällen och även igår. Ja jag vet varför jag alltid är så grinig och aggressiv på helgerna. Det är kolhydraterna!
Nu är jag tillbaka i vardagen igen och har bestämt mig för att lyckas bättre denna vecka. (Gojibär är det enda söta jag får äta.)

För stunden äter jag en kost som är en blandning av paleo och LCHF. Sistnämnda för att jag tycker det blir enklare att få till mättande maträtter (och för att man till slut blir less på att ha kokosmjölk till allt). Dock märker jag att något inte blir helt bra när jag fått i mig mejeriprodukter. Jag kan inte helt ta på det men har den senaste tiden börjat få huvudvärk efter en måltid med ost/grädde. Misstänker även att mina ständiga förkylningar/infektioner kommer sig av för mycket mejeriprodukter. Det är troligen dags att försöka utesluta så mycket som möjligt av detta också.

En dags meny kan se ut så här:

Frukost: smoothie på banan, avokado, kokosolja och kokosgrädde. Ibland med chiafrön i.

Mellanmål (beroende på hur lång tid som går mellan frukost och lunch): lite macadamianötter

Lunch: fiskgratäng med sallad

Mellanmål: ägglatte (ibland lite gojibär eller nötter till)

Middag: kyckling/currygryta på kokosmjölk med cashewnötter och blomkålsris

Jag märker att det blir bättre när jag äter mina mellanmål. När jag inte gör det har jag inte lika mycket energi.

Jag har gjort lite andra förändringar också. Blev trött på att mitt hår plötsligt blev fett så snabbt att jag bestämde mig för att testa balsammetoden (på riktigt denna gång). Trodde att det skulle bli fullkomligt kaos men det enda negativa jag upplevt är att det nu märks hur skadat mitt hår blev av senaste slingbehandlingen. Håret är kruttorrt och slitet i hårtopparna. I övrigt funkar det toppen. Håret känns rent och luktar fortfarande gott efter två dagar. Tummen upp alltså!
Efter mitt frisörbesök nästa vecka hoppas jag att även svintotopparna är ett minne blott.

Finns inte så mycket mer att berätta idag, mer än att jag försöker att ta en dag i taget. Som sig bör. Utbildningen är avslutad och jag är inskriven på AF igen. Jag affirmerar jobb för fulla muggar och ser ljust på framtiden. Även om det blir en del svackor också gläds jag ändå åt att jag är ganska bra på att lyssna till och följa mitt hjärta.


4 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig. Din frukost låter så god! Jag har svårt att äta så där inrutat det blir oftast några extra mellanmål...2014 ska ju vara hjärtats år så du är på helt rätt väg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina ord! <3
      Hjärtats år - det låter bra. :-)
      Kram

      Radera
  2. Du är på väg! Det är det som gäller. Jag äter inga mellanmål när jag får i mig ordentligt med fett. Rejält. Då är jag mätt hur länge som helst. Lycka till med jobbsökandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-)
      Jag har nog ganska svårt att inse att jag är mätt när jag är det. Är en orolig själ som gärna äter något när jag blir rastlös och (tror att jag är) sugen på något. Samtidigt har nog mellanmålen gjort gott med tanke på min extrema viktnedgång. Känns som att jag börjar "växa in i huden" igen eller hur man nu ska beskriva det.
      Kram

      Radera