tisdag 10 december 2013

Paleo på nytt

Några timmar efter att jag skrev mitt förra inlägg så kom ett mail. Ett svar jag väntat på, från min mentor. Jag blev så glad att ögonen nästan tårades för jag kände mig så tacksam över det fina svaret. Jag behövde detta nu. Rådgivning och stöttning i min process.
Jag hade frågat om allt som händer omkring mig nu. Bl a om kost och om yogan.
Han skrev att han inte kan ställa en helt korrekt "diagnos" bara genom mail men att det högst troligen är glutenintolerans som är orsaken till alla symtom. Tröttheten, nedstämdheten, alla infektioner...
Och det stämmer naturligtvis. Så länge jag tänker att jag kan "unna mig" en pizza ibland så kommer jag aldrig att bli fri från symtomen. Istället kommer det bara att bli värre och värre.
Jag har fått rådet att hålla mig strikt till paleokost (alltså inte vegetariskt som de flesta andra förespråkar). Rent kött, frukt, grönsaker, ägg, nötter och fiskolja. Därtill ska jag undvika processad mat, bönor, spannmålsprodukter och socker.
Det låter toppen för  mig som redan är inne på den här typen av kost. Tyvärr är det kolhydrater som gjort att jag misslyckats. Jag började lägga till ris i kosten, för att underlätta matlagningen hemma. Och vips hade även sötsuget kommit tillbaka. Sockermonstret flyttade in i min kropp igen. Faktiskt har det knappt gått en dag utan någon typ av sötsak sedan dess. Det är förresten detta som gör att jag svettas som ett djur på nätterna. Jag märker också att jag nästan alltid får ont i magen om jag äter något sött. Det gäller även torkad frukt.
Allt jag fått till mig är alltså inga nyheter, men däremot tar jag det till mig på ett helt annat sätt nu. Jag vet att det måste ske en förändring för annars kommer jag aldrig in på rätt spår igen (och vem vet vad för sjukdomar som bryter ut av en konstant läckande tarm). Jag har fått ett recept på välmående och jag ska nu göra mitt bästa för att följa de kostråd jag fått. Något säger mig att jag kommer att lyckas bättre denna gång.

Fortsättning följer...

2 kommentarer:

  1. Läste ditt förra inlägg nu också, visst är det konstigt att inte fler pratar om det svåra och det som inte alltid är lätt att hantera? Det är någon slags yta av yogahelighet som jag inte står ut med! (du får se i min bok :))
    När det gäller din kost, paleo tror jag är optimalt. När jag själv ätit snålt med kolhydrater, bara de som är i grönsaker och sedan tagit bort mjölkprodukterna har jag mått som allra bäst! Lite krångligt socialt men när kroppen så tydligt markerar att den inte är nöjd måste man ändra.
    Håller tummarna att det funkar bättre så här! Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska verkligen bli spännande och intressant att få läsa boken. :-

      Ja tyvärr är det ju det sociala som ofta ställer till det. (Och gottegrisen i mig som är så lättväckt.)
      Jag kommer troligen att fuska lite med sött under julhelgen för nu är det ändå så nära inpå, men nu ska jag i alla fall försöka kontrollera det. Njuta av det jag nu äter och försöka undvika rutinätandet.
      Tack för din tumhållning! Det peppar mig lite extra. :-)
      Kram kram

      Radera