torsdag 30 januari 2014

Den sanna vägen är hjärtats väg

Jag finner ingen inspiration när jag läser bloggar, böcker eller tidningar längre. Jag blir snarare provocerad. Det har uppstår en mättnad. En kraftig mättnad! För det är ju sällan några nyheter. Det står samma sak sida ut och sida in. Egentligen. Och precis den känslan har jag varje gång jag själv skriver här också. "Men herregud, skrev jag inte om exakt samma sak bara några inlägg längre ner??!" Antingen (och oftast) är det bliss eller så är det negativt (ger mig själv en känga).
Kanske beror det på svackan som ännu inte släppt taget. Kanske beror det på den aggression som växt sig starkare i mig för var dag (jag exploderar för minsta lilla). Men faktiskt tror jag att det är något annat. Något som måste få ta plats nu.
Det började ruska om mig på riktigt när jag bestämde mig för att jag bara får logga in på Facebook på fredagar. De första dagarna kliade det lite i fingrarna för visst är det så lätt att bara kika in lite snabbt under en stund av tristess. När dagen D väl var där så kändes det inte alls så spännande längre. Jag svarade på ett mail jag fått, skrev grattis till någon som fyllde år och sedan loggade jag ut. Lättad!
Efter det har det bara blivit mer och mer av de här avoga känslorna för nätet över huvudtaget. När jag fastnar någonstans och har slösat av min dyrbara tid får jag en dålig eftersmak i munnen. Mitt humör blir avsevärt sämre också om jag suttit "över tiden". Jag blir lättirriterad och grinig.

Något händer nu och det måste, som sagt, få hända. Jag tror att jag en längre tid vandrat omkring på den där stigen där man antingen bestämmer sig för att kasta in handduken (jag talar om yogan nu, inget annat) eller så kämpar man vidare. Hittills har jag tappert kämpat på, men gud ska veta att jag varit nära att ge upp nästan varje dag. Jag har förbannat kundaliniyogan (och svikit emellanåt) men jag kommer alltid tillbaka. Jag kommer tillbaka för att jag är nyfiken. För att jag hoppas att dimman vid det här skumma vägskälet släpper snart och visar mig vilken stig jag ska ta härnäst.

Men mitt i allt detta visar sig sanningen för mig. Varje dag.
Jag är inte hjälpt av självhjälpsböcker. Jag är inte hjälpt av bloggar, Facebook eller andra medier. Jag måste fixa det här helt på egen hand. Jag behöver ingen som dunkar mig i ryggen eller skriver uppmuntrande ord. Mitt bekräftelsebehov liksom dog det med i den här härvan.


De senaste dagarna har mitt hjärta börjat värka och likaså klumpen i halsen. Det är här jag måste vara nu. Sanning. Och den finner jag inte här. Kärlek. Nej, den finner jag faktiskt inte här heller. Allt finns ute i verkliga livet. Med familjen. Med vännerna. Ensam med mig själv. Den finns där jag känner ett sant välmående. En inre glädje.

Idag när jag var ute i pulkabacken men lilleman upplevde jag ett sånt där magiskt ögonblick. Vi var ensamma. Det var alldeles stilla. Bara fåglarnas kvitter hördes. Och jag var totalt närvarande. Bara detta lilla fyllde mig med en sådan intensiv glädje att hjärtat slog stilla volter. Det fick mig att önska att jag kunde stanna tiden så att jag för evigt fick uppleva detta tillsammans med min son.


Och faktiskt tror jag att jag fick uppleva detta för att se sanningen. Det jag bett om så länge.
Min plats är inte elektronisk. Att jag dock måste söka jobb är en annan sak. Och det hoppas jag snart är ett minne blott. (Jag vet att jag kommer att ha ett jobb innan hösten gör sitt antågande.)
Mitt hjärta behöver mig för att kunna öppna sig på riktigt och jag är redo att omfamna det och släppa in (och ut) de känslor jag stängt ute i alla år.
 
SAT NAM!
och
VARMA KRAMAR


10 kommentarer:

  1. Sat Nam. Du är sann. Din väg är din. Din sanning.
    Kram vackra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Och det är härligt att se hur allas vägar utvecklar olika. Men det bästa är att se när det är hjärtats väg som valts och inte strömmens.
      Kramar i mängder :-)

      Radera
  2. Att skriva om samma saker igen och igen...hur många gånger har jag inte tänkt det...Ändå tror jag att jag behöver det. Vara en riktig tjat kärring i allra högsta grad...Fast du har rätt. Det är trist att läsa om och om igen. Kram fina Carina!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst behövs ältandet också. Så ser ju livet trots allt ut. Men ibland behöver man en paus och bara söka det som finns där inne i en själv. Jag vet att jag själv omedvetet undvikit det i alla år så därför måste jag såklart hoppa på den här vägen nu. ;-)
      Kram fina och tack för dina ord! <3

      Radera
  3. Rutiner, vanor och samma,samma, det är en del av livet. Strongt att du bara kollar facebook en dag i veckan, det ska jag genast ta till mig. Stor Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Och med barn blir det rutiner till förbannelse. ;-) Men, som sagt, ibland behöver man hoppa av tåget som rusar och stanna upp i ögonblicket. Åtminstone behöver jag det för att finna mig själv. På riktigt! Det är nu det är dags att finna inspiration i sig själv.
      Det är faktiskt inte så svårt att låta bli Fb när man väl börjat. Fast kanske ska läget vara rätt också. De vet jag själv så väl. :-)
      KRAAAAM!

      Radera
  4. Åha vilken text Carina! Och din väg är ju din. Jag har ibland haft restriktioner när det gäller min telefon. FB är kul i omgångar tycker jag. Jag är lite social där faktiskt. Självklart ersätter ingen virituell värld den verkliga men utan den skulle jag tappa mina vänner i Korea, Australien och runtom i Europa. Tror jag. Det blir som ett kitt på något sätt.
    Det här med att skriva samma saker. Jag tror att detinte är exakt samma, även om det går upp och ner och så är ju hela livet. Det enda vi säkert vet är att det förändras. Men aldrig till exakt samma.
    Jag skickar kramar även om det är via min dator :) Och din stund i pulkabacken var ett sådant moment som man får i yogan ibland och som man sedan bara vill tillbaka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror att vi alla någon gång i livet måste göra ett avstamp. I alla fall om man ska hitta sin helt egna väg. Man påverkas mer än vad man tror (och säkert vill erkänna) av allt runt omkring. Det går naturligtvis inte att stänga av allt men man kan göra små val och faktiskt har detta val varit något av det bästa jag gjort. Nu när jag loggar in på Facebook eller liknande känner jag mig nästan "besudlad" efteråt. Jag får så mycket mer tid över till annat nu. Har nog aldrig varit så närvarande med min son som jag varit nu de senaste veckorna. Det känns som att jag börjat leva igen. På riktigt! Kanske låter det jättefånigt men det är så jag känner.
      Men naturligtvis instämmer jag i det du skriver också. De långväga vännerna är svårt att hålla kontakten med utanför Fb och det är enbart därför jag finns kvar där.

      Tack för dina ord Annika! Och vi lär höras titt som tätt i etern även om jag sällan "syns" nu. ;-)
      KRAM

      Radera