onsdag 4 juli 2012

Naturlig ekologisk hudvård



Jag vill slå ett kast för Weleda's (Calendula) hudvårdsprodukter. Har använt deras produkter sedan jag var gravid och började med havandeskapsoljan. (Fick inte en enda strimma på magen.) Efter det har W fått använda kroppsoljan - till ansiktstvätt, bad och rengöring av blöjområdet. Han har haft jättefin hud hela tiden. Köpte även shampo- och duschcremen till honom. Lika bra den med.
För en tid sedan började jag själv använda Weleda's bodylotion och blev positivt överraskad över hur bra den är. Den innehåller både sesam- och mandelolja och det har för mig gett lika god effekt som att smörja in mig med någon av oljorna innan dusch. Dessutom passar bodylotion mig bättre då jag tycker att det kan bli lite kladdigt att smörja in sig med ren olja.
Nu önskar jag bara att de kunde tillverka ett bra balsam som passar ett torrt hår som mitt.




När jag ändå håller på vill jag även ge tummen upp för Lakshmi´s ayurvediska produkter. Jag började för en tid sedan använda deras hudvårdsprodukter för vata och känner mig jättenöjd. Borta är torrheten jag upplevde efter att ha använt Mádara's produkter ett tag. Nu är min hud mjuk och följsam igen. Kanske att huden i ansiktet känns lite fetare än vanligt men hellre det än torr.

Vad gäller hårvård har jag återgått till mitt gamla shampo och balsam igen - Lanzá. Miljövänligt och icke djurtestat förvisso men jag skulle hellre använda något helt naturligt och som inte innehåller silikoner. Tyvärr har jag inte lyckats hitta något bra alternativ som passar mitt torra hår. Balsammetoden är t ex inte något för mig då jag har för dåligt tålamod och jag är inte heller så mycket för att stå och skrubba hårbotten i en halvtimma för att bli helt ren.
Jag är dock nöjd med min "nya" inpackning som jag gör själv av olivolja, honung och (godkänt) balsam (som tyvärr endast fungerar i denna kur och inte enbart som balsam).
Jag letar vidare men tills dess är jag ändå nöjd med det mesta i min hudvård.

Bilderna har jag hittat på nätet.

4 kommentarer:

  1. Gillar också Weledas produkter skarpt. Har fått lavendelbadoljan som lugnar och doftar gott, inget som torkar ut. Idag köpte jag en kroppsolja, lite citrusdoft. Får se om den är vad jag hoppas på. Men det finns mycket att välja på nu, skönt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är bra med många naturliga alternativ. Och ännu bättre med sådana som inte kostar en förmögenhet. :)

      Radera
  2. Jag älskar också Weleda. Ett tipps är att köpa om man är i Tyskland. Jag tror att det är halva priset eller något sådant. En duschkräm kostar 5€. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Vi åker aldrig till Tyskland själva men svärföräldrarna gör det minst två ggr om året så nästa gång ska jag be dem köpa med sig lite produkter till mig. :)
      Köper iofs billigt här hemma med. På Vitaminvaruhuset betalar jag 65:- för duschcremen.
      Kram

      Radera