torsdag 20 juni 2013

En liten uppdatering

Det var länge sedan jag skrev här nu. Alldeles för länge sedan. Samtidigt känns det oerhört skönt med pausen. Den var (och är fortfarande) välbehövlig. Jag får mer saker gjorda när jag inte fastnar här.
Idag skriver jag mest för att uppdatera lite om vad som hänt sedan senast. Jag är inte tillbaks igen. Inte riktigt än.

Jag har hunnit med att fylla 40. Folk frågar hur det känns. Skulle det kännas annorlunda att vara 40 än 39?! Nej, det gör det inte. Jag är likadan som vanligt. Ingen kris i sikte heller för den delen. ;)

Jag och N har firat vår första bröllopsdag. Det blev dock två veckor försent eftersom jag var på yogaretreat den officiella dagen. Istället firade vi på vår förlovningsdag i lördags.
Vi började med spa på Arken. Jag överraskade N med en duomassage innan det var dags att bada. Var knappt några folk där på morgonen så det var extra skönt och avslappnat.
På kvällen åt vi gott på vår favoritrestaurang och lite gott på favoritpuben. Var hemma redan innan 22.

W har slutat med blöja. Det hände bara sådär förra veckan utan att vi engagerat oss alls det senaste. Han har verkligen varit jätteduktig (även om man kanske inte ska uttrycka sig så)! Det var förstås något som låg i tiden och helt naturligt men jag kan inte hjälpa att jag känner mig stolt som mamma.

I veckan fick jag svaret jag nervöst väntat på. Jag är antagen till utbildningen! 2 september börjar jag läsa till vårdadministratör på yrkeshögskolan här i stan.
Några dagar senare bekräftade även CSN att jag får studiemedel.
Ja, så nu vet jag åtminstone vad jag ska göra under två års tid.

I sommar blir det semester i Varberg igen fast denna gång blir det 9 hela dagar/nätter på Varbergs Stadshotell & Asia Spa. Ser verkligen fram emot att bara njuta, bada, yoga, äta och leva gott.

Första året på yogalärarutbildningen avslutades med ett tredagars yogaretreat i Kärlingesund. Underbar kursgård. Nära naturen. Underbar yogasal. Kor med kalvar utanför fönstret. Salta bad. Iskall dusch vid 4 på morgonen (jag kunde inte sova så jag gick upp en timma innan de andra för att slippa köa till duschen). Yogisk mat. Mycket yoga, meditation och glädje. Alla kom vi varandra närmre när vi levde yoga så tätt tillsammans tillsammans i dessa dagar.
Det som berörde mig mest under helgen var lördagskvällen då vi vid the Sacred Fire fick Nam. Jag kan än idag inte sätta ord på vad som hände efter detta. Inget underligt. Inget häftigt och blixtrande. Men något hände. Något som berört mig på djupet. Efter helgen har jag haft mer ork att ta itu med saker. Jag känner mig mer närvarande. Mer jordad och stabil. Jag har fått en rejäl skjuts framåt.
Faktiskt känns det lite som att det var en riktig initiering (även om en sådan egentligen inte finns).

Denna veckan och fyra veckor framåt går jag på en s k Candidadiet. Jag utesluter alltså socker, mjöl/gluten, jäst, kött (inget måste men jag har ju slutat ändå), alkohol, mejeriprodukter, frukt och lite annat. Har dock tillåtit mig att äta en halv banan till frukost (vilket är tillåtet) och även fetaost ibland.
Jag äter tillskott i form av Chlorella (något jag påbörjade redan i maj) och Neem (ett ayurvediska preparat). Båda är utrensande men Neem ska vara speciellt bra mot candida.
Nästa vecka kommer jag att ta tillskott av C-vitamin (Super C-komplex 1000mg) och åter sätta in probiotika och magnesiumtillskott.
Är inte 100% säker på att det är mitt problem men det mesta tyder på det. Har dock ingen lust att betala 1700:- för en konsultation så jag är smart och äter som jag bör och har skaffat den "medicin" jag behöver. Inget jag blir fattig av och inget jag blir sjuk av heller. Snarare tvärtom!
Trots att jag blivit tvungen att fuska lite vid ett tillfälle känner jag redan hur mycket bättre magen blivit. Det är jobbigt på kvällarna då jag är hungrig och sötsugen men jag biter ihop i vetskapen att det blir bättre.

Den här årstiden har jag varje år problem med min pollenallergi. I år har det varit väldigt höga halter av gräspollen. Min vanliga medicin (som jag helst inte tar) hjälpte inte i år. Jag fick ont i hals, öron och började få hosta. Fick sedan tipset att testa två naturpreparat - Nasaleze och Allmyn. Jag behöver de vanliga ögondropparna ibland och det kliar lite i näsan emellanåt men annars har det blivit mycket bättre av den nya naturliga medicinen. (Kanske har min vegetariska, i stort sett mjölkfria, diet hjälp till också?) Det värsta, alltså halsontet, är borta och jag känner mig piggare. Är glad att slippa kortisonnässprayen.

Tillbaks till yogan. Vår läxa över sommaren är valfri 40-dagars kriya och valfria mantran från morgonsadhanan i 40 dagar. Jag har valt kriyan Stress Set for Adrenals & Kidneys och av för mig naturliga skäl meditationen Långa Ek Ong Kar. Detta är vad jag gör varje dag men när andan faller på väljer jag även andra mantran utöver detta, framför allt Rakhe Rakhan Har.
Idag upplevde jag något speciellt efter att jag var klar med Ek Ong Kar. På något vis "connectade" jag med min lärare/mentor (som gav mig Nam). Det var så naturligt och självklart, samtidigt som det var lite överrumplande också. Alla de där känslorna kom över mig som jag aldrig hann uppleva när vi var ute på vår gångmeditation innan vi skulle åka hem på söndagen på retreatet. Tårarna fick äntligen rinna fritt. Och jag upplever också att jag nu, och för alltid, kommer att ha det där speciella bandet till min lärare, så som andra har haft till sina lärare t ex Yogi Bhajan, Baba Virsa Singh mfl.
Jag känner en sådan glädje i detta. Det får mig att jubla inombords. Och egentligen är det så speciellt att jag lite tvekade innan ifall jag skulle skriva om det här på bloggen. Samtidigt vill jag gärna dela med mig till andra som går samma väg så jag låter er läsa. Det går ändå aldrig att läsa sig till det som någon upplevt i praktiken.
Jag bugar djupt. Sat Nam!

Och nu vill jag bara önska er alla en Glad och Härlig Midsommar!
(Jag återkommer när jag behöver lätta hjärtat igen. ;)

P.S. Hade velat lägga ut lite bilder men allt finns på mobilen och jag orkar inte lägga för stunden inte pula med det. Gissar dock att de flesta av er redan sett en del på Facebook och Instagram. D.S.

5 kommentarer:

  1. Sat Nam, närvaron känns i hela din text. Det är något mjukt och inkännande, som börjat lysa så fint igenom. Blir så glad, så glad när jag läser och är så glad att jag "träffade" dej här! Kram och massor av glädje, lycka & ljus i sommar ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen glädjande att vi träffades här. Hoppas att vi en dag får möjlighet att ses även i verkligheten. :)
      Sat Nam
      Kraaam ♥

      Radera
  2. Jaaa! Manga bra vibbar! Det glädjer mig! Kram

    SvaraRadera
  3. Härligt att du är här, & en härlig text! Tack!

    SvaraRadera
  4. Tack det var roligt att höra! :)
    Önskar er alla en underbar sommar och semester! ♥
    KRAM

    SvaraRadera