söndag 12 maj 2013

Du är vad du tänker!

Jag läser en fantastisk bok nu. En bok som jämsides med How Yoga Works kommer att hamna bland de böcker jag håller varmast om hjärtat. Boken heter The Nature of Personal Reality och är skriven av Jane Roberts (tack Anna för ännu ett underbart boktips!!)
Precis som i så många andra böcker står där egentligen inget nytt, men med tanke på att boken är skriven redan på 70-talet häpnar jag av kvaliteten. Det är äkta. Definitivt en föregångare (som jag missat totalt men å andra sidan var jag väl inte redo att läsa den förrän nu).
Jag suger åt mig allt som står där i. Funderar. Vänder och vrider på tankarna och synar mina egna övertygelser i sömmarna. Tittar närmare och närmare för att komma till klarhet.
Jo, boken är definitivt ett verktyg som hjälper mig att se klarare. Jag känner mig redo att på allvar ta itu med mina negativa övertygelser.



You are what you think, not what you eat - and to a large extent what you think about what you eat is far more important.
// Utdrag ur The Nature of Personal Reality
Idag när mathysterin är på topp fixerar vi oss vid det motsatta - du är vad du äter. Jag har också gjort det. Jag gör det t o m fortfarande. Men så var det något i texten, som har med våra övertygelser att göra, som fick mig att ruskas om lite. Det inte så simpelt ändå, att det räcker med att ändra kosten (och börja träna) för att må bra. 
The best diet diet in the world, by anyone's standards, will not keep you healthy if you have a belief in illness.

A belief in health can help you utilize a "poor" diet to an amazing degree. If you are convinced that a specific food will give you a particular disease, it will indeed so.

// Utdrag ur The Nature of Personal Reality  
Här är jag nästan själv ett livs levande bevis, utan att jag för den delen behöver dra upp en massa exempel här. Men allt handlar om övertygelser. Och med det menar jag förstås inte att man ska sätta sig ned med övertygelsen att det är bra att äta kebabpizza till frukost, lunch och middag och skölja ned detta med 10 starköl. Bara jag intalar mig själv att detta är nyttigt och hälsosamt så blir det automatiskt så
Kanske skulle det fungera om man levde utan den "kunskap" vi har idag. Vi är matade med vad som är nyttigt och vad som inte är det redan sedan barnsben (och nu blir vi det också enligt vad det för stunden/trenden är som gäller). Jag kan intala mig att det är nyttigt att äta strösocker direkt ur påsen men någonstans i bakgrunden finns ändå en gammal övertygelse kvar att så inte är fallet. Jag vet vad jag läst och vad andra sagt om socker och jag vet hur jag påverkas av socker när jag får det i mig. Det är svårt att förändra vetskapen om detta.
Däremot tror jag att vi enbart med våra övertygelsers hjälp kan få till en stor förändring, om vi bara vet hur vi ska göra. Och detta handlar egentligen inte bara om kosten, även om det blev det ämne som hamnade i blickfånget nu.

Det jag hade i åtanke innan jag skulle till att skriva detta inlägg var ordet påverkan. Hur vi påverkas av media och omgivning. Hur våra övertygelser formas av vår påverkan utifrån.
Jag påverkas själv otroligt mycket. Ja faktiskt oroväckande mycket ibland.
Det får mig att tänka på de som frivilligt isolerat sig i utkanten av samhället och som är relativt "skyddade" från yttre påverkan. Tänker då främst på dem som inte har tv, uppkoppling eller läser tidningar osv.
De lever som de själva valt och ses inte sällan som egensinniga. Detta enbart för att de gjort ett annorlunda val (och för att de inte passar in i samhällets mall?). De har valt bort saker som majoriteten anser vara ett måste för att klara av det dagliga livet.
Ordet "frihet" dyker upp i mina egna tankar. Jag känner nästan en lättnad bara av att tänka tanken på att få ta ledigt från all media och all yttre påverkan för ett tag. Faktiskt vill jag experimentera. På riktigt stänga av/koppla ned ett tag. Inte skriva för allmän beskådan, inte läsa (annat än vissa av de böcker som står i min bokhylla) och stänga av öronen i största möjliga mån när tv:n står på. Jag vill inte påverkas av mat-, hälso- och träningshysterin utan hitta det som passar MIG. Inte det som passar någon jag ser upp till. Inte det som ser fint ut på bild. Inte något från mallen som alla förväntas passa in i.
Jag återkommer ofta till att jag behöver en paus från bloggen, Facebook etc. Pauserna blir sällan långa för behovet att skriva och läsa pockar på och då är det svårt att låta bli. Men faktiskt tror jag att det blivit dags att ta ett större steg nu. Det är dags att ta en riktig paus. Och den pausen behöver jag för min egen skull. För att jag skall kunna jobba effektivt med mina övertygelser. Jag kan inte finna min alldeles egna nisch om jag hela tiden påverkas utifrån. Jag måste pröva mig fram i praktiken. Inte genom att läsa mig till vad som fungerar för andra. Det är jag inte hjälpt av. Åtmintone inte för stunden.
Jag ska dock inte neka till att det är väldigt inspirerande att läsa andras berättelser, men i denna fas blir det för mycket inre kaos om jag inte lyckas vända denna inspiration till något eget. Som känns rätt för mig.
Så jag gör helt enkelt det jag måste göra och låter alla bloggar och tidningar vila för en tid. Mail kommer jag att läsa, av nödvändighet, så där nås jag alltid och på Facebook likaså (även om jag där bara kommer att underhålla mitt kontaktnät på samma vis som via mail) men i övrigt håller jag mig undan.
Jag sätter ingen tid för pausen. Den kan bli lång eller kort beroende på vad jag finner och hur bra jag lyckas med mina intentioner.
Kram, frid & fröjd till er, alla goa vänner och yoginis/yogis!

1 kommentar:

  1. Jag blir lika impad varje gang som jag läser den boken. Det viktiga att veta att nästan alla mänkliga sanningar är grundade pa övertygelser. Och om man är osäker sa kan man lära sig en metod för att avprogrammera för att se hur stark känsloladdning det finns bakom dem.Själv vägrar jag att se pa nyheter och lata M kolla med ljudet pa när jag är i samma rum. Han har fatt skaffa hörlurar. Men man skall ocksa veta att man inte är ett hjälplöst offer för all info som flyger omkring via tv radio internet och tidningar. Man kan medvetet göra valet att inte ta in. Men har man redan dolda överygelser som vibrerar pa samma frekvens kan de vara svart, da är dt bätre att stänga av. Jag tycker att det är nyttigt att avskärma sig fran gruppkonsensus i bland, tills man vet var man star. I slutändan maste man ställa sig fragan vilka övertygelser man vill abonnera pa. Min egen övertygelse är att livet blir bäst om man väljer övertygelser som är i niva med hjärtat vibrationsmässigt. Sedan tar det ju helt klart tid att tuna in hela systemet. Men i allafall Carina kommer jag att sakna dig sa länge du är bora :) kram

    SvaraRadera