onsdag 8 maj 2013

Öppna upp för aggressionen

Utan att jag var riktigt förberedd kom den där aggressionen över mig igen. I flera dagar har jag haft otroligt kort stubin. Vi har bråkat så det skångar i väggarna här hemma. Allt för att jag har ett så fruktansvärt hetsigt temperament när jag väl kommer igång. Minsta grej så höjer jag rösten och katastrofen är ett faktum.
Jag blir trött efter sådana duster. Och det märks på rösten att något händer när jag är sådär arg. Den börjar knarra och göra ont. Nacken blir stel.
Men så kom en sån där förlösande situation igår. W ville inte åka i vagnen till dagis så han fick gå själv. På väg över ett övergångsställe tog han ut svängen lite så att en cyklist fick väja. Bara en aning, inte så att det blev risk för fall. Dock räckte det för att den här mannen skull börja gapa och svära åt lilleman.
Då var det något som brast i mig. Jag brukar inte göra så mycket annat än att bli förbannad (och svära för mig själv, och dem som orkar lyssna, resten av dagen) av sådana saker men nu fick jag ett riktigt bryt. Jag gapade och svor tillbaka till gubben, för oavsett om man har barn själv eller ej - hur kan man ha en sådan usel tolerans för små barn?
Mer än så blev det dock inte för han cyklade oberörd vidare. Men jag kände en sådan lättnad efteråt. Jag fick ur mig min ilska. Och den riktades mot rätt person. Inte som annars när jag svär åt luften resten av dagen och liksom aldrig blir av med ilskan eftersom jag ältar det faktum att jag aldrig sa något till den som väckte mitt agg.
Jo, jag tror att jag fick en del svar där och då. Om varför jag varit så arg. Det kallas konflikträdsla. I mitt fall rädslan för att säga ifrån i alla möjliga situationer. Jag har hellre knutit handen i fickan, eller låtit min ilska gå ut över fel person, än att behöva säga ifrån i en situation som skrämmer mig. Inte för att jag velat ha det så utan för att jag inte alltid haft modet att stå upp för mina åsikter. Jag tycker inte om att bråka eller hamna i en dispyt med någon. Jag får ont i magen och mår illa bara jag tänker på det.
I grund och botten handlar det förstås (som vanligt) om rädslan för att tappa kontrollen. Att helt tappa ansiktet när det svartnar för ögonen av ilska. Vem vet vad som kommer ut då?! Jag blir arg bara jag tänker på det för det rimmar så illa med den jag är. Ändå finns det kvar i mig. Efter alla dessa år.
Men någonstans i detta ruskades jag om. Det måste bli ett slut på ilskan! Och för att den ska försvinna så måste den till att börja med riktas rätt. Inte så att jag ska hamna i gräl med någon varje dag men kanske måste det bli lite hårt till en början. I grunden är ju aggressionen vare sig något dåligt eller negativt. Det är en ganska kreativ kraft. Men när man, som jag, burit på en massa oförrätter så växer den sig starkare och starkare. Släpps den då ut kan kraften bli väldigt destruktiv.
Det ska sägas att jag redan har påbörjat arbetet med detta. Idag är jag t ex inte lika arg som jag var för 10-20 år sedan, men mer finns att göra. När allt sedan är under kontroll behöver det inte bli så starka utbrott. Det kan räcka med att man vågar säga ifrån när någon beter sig illa, tränger sig före i kön etc. Ju oftare man gör det desto mer rutin blir det. Och blir det en vana behöver man inte bli arg eller ilsken. Man säger bara ifrån, rakt och bestämt. Punkt! (Lättare sagt än gjort ja... men man måste börja någonstans.)

Jag har börjat drömma mycket också. Eller rättare sagt, jag har börjat minnas drömmarna. Jag tittar på dem en stund innan jag går upp men bryr mig inte så mycket om att försöka tolka dem. Jag vet att något håller på att nystas upp nu och det klarar sig utan min medvetna inblandning. Vart jag är på väg vet jag just inte men den känns tryggt ändå. Och jag finner ett härligt lugn i att göra Wahe Guru kriya for nervous balance varje dag. Nu är det dock dags att ta tag i läxkriyan igen men nämnda får hänga med en stund till ändå. Den är som en snuttefilt på ett lustigt vis. Simpel men så lugn, trygg och omhuldande.

Men jag slår ett slag för aggressionen idag. Att våga släppa in den i livet. Titta på den i alla dess vinklar och vrår. Och sedan släppa den igen. Den måste få finnas precis som allt det andra. Det är när den sopas under mattan som den riskerar att utvecklas till något annat och bli destruktiv.

9 kommentarer:

  1. Ute där i rymden finns en antipartikel som vibrerar i samma frekvens som du. Jag kan nästan inte pabörja ett nytt yogaprojekt i min ensamhet innan jag märker resultatet här pa din blogg :). För fyra dagar sedan började jag att göra en ny omgang av Conquer inner Anger. En jobbig 11 minuters meditation som jag gjorde förra aret med stralande resultat. Jag är lugn pa ytan, eftersom jag förtränger all ilska. Men när jag gjorde den här meditationen förra aret sa var jag sa arg att det kokade över bade en och tva ganger. Sa jag slutade efter 40 dagar även om jag visste att det fanns mer ilska att övervinna. Men de 40 dagarna gjorde en sa stor skilldnad i min perception. Jag blev i mycket mindre grad offer för andras ilska och störde mig pa allt mindre saker i världen bland annat. Jag tror att jag fatt ett visst mod av Wahe Guru kriya för jag gör mer av det jag vill göra sedan jag började med den. Sa jag fick väl även modet att sätta igang med Argmeditationen igen. Medan jag bävar för utbrotten vet jag att det är sa värt det. Kram pa dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag har snubblat över dendär meditationen, Conquer inner anger, ibland och snabbt bläddrat förbi :) Vet väl att det nånstans är precis vad jag skulle behöva.

      Du avslutar så fint, Carina. Detdär med att lyfta ut trollet i solen så det spricker. Bli av med eländet. Kram på din väg!

      Radera
    2. Ja något är det Anna och det är både häftigt och spännande. ;)
      Och jag måste tacka för tipset för den där meditationen vill jag (också) genast ge mig i kast med. Jag såg nu att du skrev om den för ca ett år sedan och då slank den förbi mig ganska obemärkt. Men nu behöver jag den. Visst är det häftigt hur det där fungerar. Allt kommer till en när man är redo och har behov av det.
      Nu återstår bara "problemet", hur göra med läxmeditationen?! Av någon anledning bryter jag alltid Kirtan kriya. Jag lessnar och vill göra annat. Betyder det något? ;) Jag tillåter mig dock att vara rebellisk som vanligt. När något annat känns mer rätt så får det lov att vara det också. Samtidigt vet jag (och ger mig själv en del pekpinnar för det) att jag borde vara mer behärskad och se till att få gjort mina kriyor och meditationer i 40 dagar någon gång.

      Lycka till med meditationen nu i omgång 2. Ska bli intressant att höra hur det går denna gång. :)
      Kram!

      Radera
    3. Varför inte hoppa på du med Nina? Så kör vi den tillsammans alla tre. ;)
      Kram till dig med!

      Radera
  2. Att bli arg har aldrig varit svårt för mig. Snabbt arg, snabbt glad. Men sedan jag började yoga så har ilskan sakta runnit ur mig. Jag kan bli arg på en sekund när något handlar om orättvisor, annars så är jag cool nu för tiden. Och ja, det måste ut, inget att hålla kvar. Känner igen din beskrivning av människor runt omkring mig. En del bär på hur många aggressioner som helst men släpper aldrig ut dom. Som en tickande bomb känns de!
    Kram och heja dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir också arg. Lätt och ofta! Men det är som sagt det där med att få ut ilskan åt rätt håll. Hur blir man så feg? Vad kan hända menar jag? Men så är det förstås lätt att säga och en annan sak att göra. Bär man på för mycket (förträngd) ilska är det risk att hela dammen rämnar vid en argumentation och just därför väljer vi fegisar att bita ihop. Och istället blir det sambon som får höra allt, ibland helt oprovocerat. Inte rättvist någonstans men det är en cirkel som är svår att bryta.
      Min man är tvärtom. Han blir jättearg och tre minuter senare är han sitt vanliga jag igen och pratar på som vanligt. Det gör mig ännu argare för hans ilska smittar av sig på mig och så är hela min dag förstörd medan han går omkring och är glad. Ja jag måste definitivt jobba med detta... och det gör jag ju nu.

      Tack för dina ord! :)
      Kramar

      Radera
  3. Hej vännen :)
    Känner igen mej så mycke i det där med rädslan inombords
    som dyker upp starkt i vissa situationer just i sammanhang
    när man behöver säga ifrån i någon orättvis situation eller
    markera ordenligt.Är verkligen utmattande och frustrerande
    när man inte gör det.Jag försöker mer och mer säga ifrån i den
    mån jag klarar från situation till situation och känner sån
    positiv stark energi efteråt :)kraam jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi behöver nog lära oss att bli bättre på det där både du och jag. Tack & lov blir det faktiskt lite bättre med åldern. Man slutar bry sig så mycket och talar från hjärtat.
      Tack för dina ord vännen min! ♥
      Kramar!

      Radera
  4. Känner igen mig. Vilken fin text. Kram.

    SvaraRadera