torsdag 15 augusti 2013

Andetaget som förändrar

I det stilla andetaget finns allt. Tålamod. Tolerans. Medkänsla. Glädje. Kreativitet.
Det öppnar upp för något större. När vi är medvetna. Och inte glömmer att fokusera på andningen.
Jag börjar min morgon med att andas och att i andningen plantera ett frö för dagen. Det kan vara att ha tålamod och vara vänlig mot dem i min omgivning. Att se något vackert i alla jag möter. Att vara modig. Ge en komplimang. Att istället för att kritisera (åtminstone i tanken) hitta något positivt istället.
När jag andas medvetet under dagen kan jag minnas det lilla frö jag planterade på morgonen. Det känns fint även om det fortfarande är lätt att falla tillbaka i det gamla vanliga omedvetna beteendet. Men det här är en början på något nytt. Nya tankegångar. Nya handlingar. Nya ord.
Jag är tacksam för att jag ryckts upp lite ur den gamla dvalan. Tacksam för förändring.

4 kommentarer: